گرمی

ourak-yazisi

گرمی

ourak-yazisi

سربازی

. . .
شهید مدرس در مجلس مخالفت خود را ابراز داشت و در نطق خود با اشاره به خاطرات اقامت هشت ساله‌اش در بین النهرین (عراق) این قانون را از دلایل نارضایتی مردم عراق از دولت عثمانی دانسته بود. همچنین اعضای حوزه علمیه تهران در نامه‌ای به آیت الله نورالله اصفهانی ضمن حمایت از قیام ایشان،مخالفت خود را با خدمت اجباری که مغایر با فقه شیعه است اعلام کردند ( برای دیدن متن نامه  مراجعه شود به کتاب‌ اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت حاج آقا نورالله اصفهانی، موسی نجفی، صفحات 268-242)

اکنون با گذشت حدود هشتاد سال، مضرات این قانون آشکار شده است، اما جای این سوال باقی است که چرا این قانون در ایران همچنان به قوت خود باقی است؟
بر اساس شناختی که از دین مبین اسلام و فقه شیعه داریم چنین قانونی را در هیچ جای از دستورات اسلام مشاهده نمیشود.
درست است برقراری دوره‌های آموزش اجباری نظامی، برای جوانان بسیار مطلوب و لازم است اما این مدت سربازی،نه به نفع دولت است نه به نفع سرباز.
راهکاری مناسب این است  که میتوان مانند کشورهای پیشرفته و بزرگ(هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی) نیروی نظامی حرفه ای تشکیل داد. یعنی به جای خدمت اجباری،افراد به صورت داوطلبانه برای  اخذ دوره های نظامی حرفه ای ثبت نام کنند،و دوره های تکمیلی و فوق پیشرفته را آموزش ببینند.

البته گذراندن دوره های کوتاه مدت(3،4 ماهه) سربازی برای عموم (برای افزایش قدرت نظامی در شرایط سخت مانند جنگ) اجباری باشد.

این طرح فواید بی شماری دارد که مختصرا به سه مورد آن میپرازیم:

1_ کاهش فرار مغز ها و افراد تحصیل کرده

2_استفاده از نیروی جوان کشور برای سازندگی و به دنبال آن کاهش بیکاری

3_کاهش هزینه های دولت و در نتیجه پیشرفت دولت

لازم به ذکر است که در دنیا فقط 28 کشور هستند که دوره سربازی اجباری بالای 18 ماه دارند به تعدادی از آنها به ترتیب زیر میباشد که ایران هم جزو این کشورهاست.

گینه اکوئیتوریال__جمهوری دموکراتیک کنگو__سائوتام و پرینسیپ __موزامبیک__زیمباوه_

گینه__کره شمالی__تونگو__ویتنام__لیبی__قرقیزستان__کوبا___سومالی__بورکینافاسو_سوریه_و . . .

105 کشور(یعنی 55%کشور های جهان ) سربازی اجباری را حذف کردند.

www.rezaee.ir (بر گرفته از سایت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد